Jdi na obsah Jdi na menu
 


TATRA 148

V roce 1969 byla zahájena výroba ověřovací série modernizovaného vozu s označením Tatra 148. Tato řada byla vyvinuta jako inovační stupeň typové řady T 138, kterou celou nahradila a v mnoha variantách také rozšířila. Konstruktéři si dali za cíl uspořit jednu generální opravu, tzn. odstranění některých poruch T138, zvýšit výkon motoru, přepravní rychlost, spolehlivost atd.

Výroba nabíhala postupně od roku 1969, nejvíce kusů se vyrobilo v roce 1982, celkem 14128. Produkce byla ukončena v úterý 14. prosince 1982, kdy sjel z výrobní linky poslední typ s označením T2 928E. Celkem se v Kopřivnici vyrobilo 113647 těchto dodnes velmi dobře sloužících automobilů. Z tohoto počtu bylo 63700 vozů vyexportováno do 43 zemí pěti kontinentů. Nejvíce vozů tradičně odebral bývalý Sovětský Svaz.
V lednu 1979 naběhla do výroby modernizace pod označením T2-148. Zahrnovala množství úprav, zejména:
  • motor: TE splňující předpisy EHK (snížení hlučnosti pod 90dB, snížení spotřeby paliva o cca 10  %)
  • kabina: lepená skla místo kalených, ostřikovače skel, sedadla řidiče nové konstrukce s vlnovcovou pružinou a hydraulickým tlumičem, nové dozické zámky, blatníky spojeny s kabinou
  • podvozek: upravená palivová nádrž, změny hřídelí zadních náprav, skříňí rozvodovek a ochranný košů náprav, úprava zadní listové pružiny snížila její namáhání o cca 15%, úprava torzních tyčí a jejich uchycení zvýšila životnost na více než dvojnásobek
  • u sklápěčů montován jediný teleskop většího průměru místo dvou původních

Motor TATRA 2 928-1E, vidlicový vzduchem chlazený vznětový osmiválec. Vznikl z původního motoru T928 z T 138 rozsáhlou modernizací. Různé verze T148 mají různé motory, vojenské verze mají jiná vstřikovací čerpadla a úpravu na pohon různými palivy.

Páteřový nástavný rám s centrální nosnou rourou, na přední konec je přišroubován přední diferenciál, pak je mezikus, sestupná převodovka a vzadu končí zadními diferenciály. Nad redukční skříní je na přírubě převodovka. Motor je opřený v silentblocích nad předním diferenciálem. Diferenciály vybaveny uzávěrkami, řazenými elektropneumaticky. Oproti T 138 byl montován i mezinápravový diferenciál.

Převodovka je ve společné skříni s dvoustupňovou redukcí, s motorem je spojena krátkým kardanem. Na opačném konci převodové skříně se nachází buben parkovací brzdy (obvykle skryt pod nástavbou, aby se v terénu nepoškodil).